Umělá inteligence ve výuce: praktické materiály na portálu JSNS.CZ vhodné i pro vyučující, kteří s AI začínají

Duben , JSNS.CZ

Umělá inteligence ve výuce: praktické materiály na portálu JSNS.CZ vhodné i pro vyučující, kteří s AI začínají

18. dubna 2024

Martin Kožíšek

Generuje texty, vytváří obrázky a videa, umí řídit auta nebo třeba doporučuje, jaký film si na streamovacích platformách pustit jako další. Ano, řeč je o umělé inteligenci. Pro vyučující, kteří ji chtějí zařadit do své výuky, ale nejsou si jistí tím, kde a jak začít, vznikla nová sada výukových materiálů. Balíček připravil vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) organizace Člověk v tísni. Lekce založená na krátkém a poutavém videu, 6 praktických aktivit, manuál k promptování a návod pro vyučující, jak na AI krok za krokem, jsou navrženy tak, aby usnadnily učitelům práci s AI a pomohly jim zapojit umělou inteligenci do svých hodin. 

„Masivní nástup generativní umělé inteligence a její zpřístupnění široké veřejnosti s sebou přináší mnohé výzvy. Výrazně se to týká i oblasti školství, dojde k zásadní proměně celého systému vzdělávání,” říká Karel Strachota, ředitel programu JSNS. „To, jestli se žáci a studenti naučí s nástroji umělé inteligence efektivně a bezpečně pracovat, ovlivní jejich budoucí pracovní uplatnění, občanský i soukromý život. Většina škol není na výuku s AI ale zatím vůbec připravena. Naše nabídka nových materiálů cílí především na vyučující, kteří s takovou výukou chtějí začít nebo mají toto rozhodnutí teprve před sebou,“ dodává Strachota.

„Za možný negativní dopad umělé inteligence na školství považuji prohlubování rozdílů v úrovni vzdělávání v jednotlivých školách a třídách. Naší snahou je přispět ke zmenšování tohoto rizika. S vědomím, že o naší budoucnosti, budoucnosti spojené s umělou inteligencí, se v nemalé míře rozhoduje právě nyní na školách,“ doplňuje Karel Strachota důvody vzniků materiálů, které nabízejí konkrétní a praktické tipy pro úspěšné začlenění AI do výuky a které plánuje JSNS v dalších měsících rozšiřovat.

Na portálu JSNS.CZ vyučující najdou kompletní plán hodiny  postavený na krátkém videu s názvem Jak umělá inteligence myslí?, kterou doprovází tři praktické aktivity do výuky. Další aktivity k využití nástrojů generativní umělé inteligence najdou učitelé na portálu JSNS.CZ u již existujících lekcí z oblasti moderních československých dějin, mediálního vzdělávání nebo lidských práv. Průvodce  je zaměřen především na vyučující středních škol, případně vyšších ročníků základních škol  a týká se pouze neplacených verzí AI nástrojů pro generování textu.

Učitelé, kteří se v tématu AI teprve rozkoukávají, mohou vyzkoušet praktický manuál Krok za krokem k výuce s umělou inteligencí, díky kterému mohou začít zapojovat AI do hodin vlastním tempem. Sadu doplňuje Slovníček AI pojmů, informační text o tom, jak funguje generativní umělá inteligence, a manuál k promptování, který ocení pedagogové nejen při své práci se studenty, ale i v běžném životě. Práci s chatboty pak mohou po prozkoumání instruktážních materiálů od JSNS využít vyučující nejen ve výuce, ale i při přípravě do hodin nebo při administrativní práci.

 

Celou TZ si můžete stáhnout zde

Může vás zajímat
  • Již po osmé se vyučující mohou zapojit do projektu na podporu mediální gramotnosti s názvem Týdny mediálního vzdělávání.

    Již po osmé se vyučující mohou zapojit do projektu na podporu mediální gramotnosti s názvem Týdny mediálního vzdělávání. Během nich budou mít možnost zúčastnit se celodenní vzdělávací a networkingové akce s názvem Veletrh mediálního vzdělávání, zapojit se se svými třídami do tří debat s novináři v Brně, Ostravě a Plzni, prohloubit své znalosti ze světa mediálního vzdělávání na speciálních seminářích a využít široké nabídky výukových materiálů. Akci pořádá v období od 6. do 17. května vzdělávací program Jeden svět na školách (JSNS) společnosti Člověk v tísni. Registrace pro školy běží od 18. března. Zapojit se mohou vyučující základních a středních škol, a to jak ti, kteří se mediální gramotnosti věnují dlouhodobě, tak nováčci mediálního vzdělávání. 

    „Letošní Týdny mediálního vzdělávání startují jen pár dní poté, co si celý svět 3. května připomíná Mezinárodní den svobody médií. Právě podpora nezávislé seriózní žurnalistiky, která je pilířem demokratické společnosti, je jedním z cílů celého projektu. Letošní ročník je také výjimečný tím, že přímo předchází volbám do Evropského parlamentu. Jsou to právě předvolební kampaně a volby samotné, které jsou v médiích často ovlivněny fake news a dezinformacemi. Nejen proto se snažíme v JSNS skrze Týdny mediálního vzdělávání, ale i celoročně dostupnou nabídku materiálů do výuky rozvíjet mediální gramotnost a posilovat kritické myšlení žáků základních škol a studentů středních škol v celé České republice,“ říká vedoucí týmu mediálního vzdělávání Marianka Macková. Pro registraci do níže představených akcí pro vyučující a další vzdělavatele a získání nabídky materiálů z portálu JSNS.CZ je potřeba včas vyplnit přihláškový formulář na webu JSNS.CZ/TMV.

    Novinkou letošních Týdnů mediálního vzdělávání je celodenní vzdělávací a networkingová akce s názvem Veletrh mediálního vzdělávání. Koná se 7. května v Centru současného umění DOX v Praze. Na Veletrhu získají vyučující a další účastníci nové znalosti, dovednosti a inspiraci ze všech oblastí mediálního vzdělávání. A to formou workshopů se zkušenými lektory, panelových diskuzí s novináři a odborníky, a také stánků s interaktivními prvky organizací, které se mediálnímu vzdělávání věnují. Veletrh je akce určená pro všechny vyučující, začínající i zkušené, další vzdělavatele (ředitele škol, metodiky prevence, knihovníky) a studenty vysokých škol pedagogického zaměření, kteří mají zájem prohloubit své znalosti v této oblasti a získat další inspiraci nejen do výuky.  

    V průběhu dne se budete moci zúčastnit dvou panelových diskuzí s novináři: Svoboda médií a Média a (EU) volby. Po celý den budou na Veletrhu také probíhat praktické workshopy s odborníky, které kromě Jednoho světa na školách pořádají další organizace působící na poli mediálního vzdělávání (Občankáři.cz, Replug.me, Zvolsi.info, Stužák a další). Seznámit se můžete také s fungováním médií, a to skrze interaktivní místnosti a stánky jednotlivých redakcí. Vyzkoušíte si online hry, virtuální realitu nebo projekce filmů s mediálně-vzdělávací tematikou. 

    Setkání s novináři umožní v letošním roce Týdny mediálního vzdělávání skrze tři debaty na téma “Novinářská profese a vše, co se jí týká”. Debaty se uskuteční v Plzni, Brně a Ostravě. Konat se budou ve velkých sálech s kapacitou pro cca 120 studentů. Debaty jsou určené pro studenty středních škol. V Plzni se debata uskuteční 10. května, v Brně 16. května a den na to 17. května pořádá JSNS debatu s novinářským hostem v Ostravě. Všemi debatami provádí moderátor Michael Rozsypal, hosté budou brzy upřesněni.  

    Vyučujícím ze středních odborných škol a učilišť nabízí JSNS během Týdnů mediálního vzdělávání také speciální podporu a pomoc, a to v podobě ukázkových hodin na míru společně s konzultacemi s vyučujícími, kteří mají s implementací mediální výchovy s materiály JSNS již bohaté zkušenosti. To vše doplní odborná publikace a pomoc s přípravou výukového plánu. Registrace ke speciální nabídce pro střední odborné školy a učilištěprobíhá do 12. dubna.

  • Naprostá většina studentů má již zkušenost s některým z nástrojů umělé inteligence. Ukázal to průzkum programu Jeden svět na školách

    Jeden svět na školách (JSNS) již po šesté v dotazníkovém šetření zjišťoval názory a postoje středoškoláků. Průzkum proběhl na konci roku 2023 mezi dvanácti sty respondenty na 33 středních školách v ČR a nabízí srovnání s šetřeními z předchozích let.

    Kromě jiných oblastí se průzkum zaměřil i na otázky týkající se zdrojů informací, způsobů komunikace a využívání umělé inteligence.

    Ať jde o jakékoli téma, celkově se studenti necítí být příliš informovaní. Pouze 45 % se domnívá, že má dostatek informací o aktuálních společenských a politických tématech. Dokonce zde můžeme vidět pokles oproti roku 2020, kdy informovanost udávalo 55 %. U gymnazistů panuje informovanost vyšší než u žáků z učilišť. Polovina gymnazistů se domnívá, že má o událostech dostatek informací. Oproti tomu tento názor sdílí pouze 40 % žáků z učilišť.

    Většina studentů (67 %) nejčastěji čerpá informace ze sociálních sítí. Vidíme ovšem rapidní pokles (o 14 proc. bodů) oproti předchozímu měření, ještě v roce 2020 udávalo tuto informaci až 81 % studentů. Studenti většinově deklarují, že si informace ověřují. V případě informací, které neodpovídají jejich názorům na svět, ověřování uvádí 71 % studentů.

    Co se týče důvěry médiím, je veřejnoprávní televize mezi studenty nejdůvěryhodnějším zdrojem zpravodajství. Až 63 % studentů jí důvěřuje, naopak nedůvěřuje jí 18 %. Ačkoliv většina studentů uvádí, že nejčastěji sleduje zpravodajství na sociálních sítích (57 % často a 31 % občas), důvěra v ně je daleko nižší než u jiných informačních zdrojů. Plně důvěřuje informacím ze sociálních sítí 31 % dotázaných.

    Z každodenního užívání aplikací ke komunikaci je v současnosti nejvíce frekventovaný Instagram, který používá často 86 % dotázaných studentů středních škol. Dalších 8 % studentů tuto aplikaci užívá občas. Více jak polovina (55 %) studentů je přítomna na sociálních sítích v době, když nemůže spát. Podobný počet (52 %) otevírá aplikace se sociálními sítěmi hned po probuzení. Oproti minulému šetření stoupl podíl studentů, kteří používají sociální sítě během vyučování (33 % oproti 17 %).

    Schopnostem, jako je orientace v mediálním prostoru, kritické přijímání mediálních sdělení nebo budování zdravých návyků s digitálními technologiemi, se JSNS věnuje systematicky již od roku 2007, a to skrze svoje aktivity (lekce do hodin, workshopy či semináře) k mediálnímu vzdělávání.

    Naprostá většina studentů má již zkušenost s některým z nástrojů umělé inteligence

    Co se týká využití AI ve výuce, 70 % studentů ji považuje za přínosnou, 10 % nikoliv, zbývajících 20 % nemá vyhraněnější názor. Pouze 12 % deklaruje, že se AI již ve výuce aplikuje a jsou s tímto stavem spokojeni. Dalších 8 % říká, že AI již ve výuce v jisté míře používají, ale přáli by si větší využití. Téměř polovina všech dotazovaných (47 % studentů) se přiklání k názoru, že by AI mohla nahradit některé části výuky.

    Nejčastěji studenti používají AI pro vytváření či editaci textu (51 %) a k překladům (46 %). Pouze 14 % nemá žádnou zkušenost s užitím umělé inteligence. Studenti nejčastěji používají  ChatGPT (65 %) a Duolingo (57 %). Studenti jsou také rovnoměrně rozděleni v hodnocení, zda používání AI povede ke hloupnutí lidí. K souhlasu se přiklání 32 %, zatímco k nesouhlasu 33 %. Neutrální stanovisko zastává 35 %.

    Průzkumpodává komplexní obraz o názorech a postojích mladých lidí v následujících oblastech: největší problémy místa bydliště, ČR a světa; angažovanost; demokracie a mezinárodní politika; politické preference; válečný konflikt na Ukrajině; postoje k moderním československým dějinám; zmíněné komunikace, zdroje informací a umělá inteligence; spokojenost s životem a školou. Aktuální výzkum porovnává výsledky s předchozími šetřeními a sleduje vývoj názorů a postojů cílové populace v čase.

    Celé shrnutí závěrečné zprávy výzkumu JSNS najdete ZDE.

  • Přehledný průvodce mediálním vzděláváním pro rodiče

    Stále více rodičů si klade otázku, jak být svým dětem průvodcem i v mediálním a digitálním světě. Jak jim pomoci využít jeho výhody a zároveň je připravit na nebezpečí, jako jsou falešné profily, podvody nebo kyberšikana? Jak děti podpořit, aby dokázaly odolat závislostem, orientovat se v záplavě informací a kriticky hodnotit mediální sdělení?

    Děti a dospívající tráví v digitálním světě stále více času a je tedy dobré se o tématu bavit i doma. JSNS vybral z jeho nabídky 33 filmů a dalších materiálů z oblasti mediálního vzdělávání, které jsou díky souhlasu tvůrců veřejné. Pokud máte ve svém okolí rodiče, které téma mediálního vzdělávání zajímá, budeme rádi, když se jim o jejich výběru zmíníte.

    Materiály jsou přehledně rozděleny do tří kategorií podle věku. Najdete mezi nimi i praktické tipy, jak na úspěšnou projekci a následnou reflexi emocí, které snímek vyvolá. Pro dospělé, které téma mediálního vzdělávání zajímá, jsme připravili výběr konkrétních publikací a výsledků průzkumů nebo záznamy streamovaných debat s odborníky.